الاستخدامات المهنية لشبكة لينكدإن في التعليم العالي والبحث العلمي منظور تحليلي
Abstract
Recently, The Use Of Social Networks Has Greatly Expanded Thanks To Its Large Number Of Services Targeting All Professionals Worldwide.
This Research Attempts To Analyze The Most Important Ways To Use Social Networks By University Teachers And Researchers. By Focusing On The Linkedin Network, And Recalling Its Benefits, The Best Ways To Use It In Scientific Research As Well Communities Of Practice Related To Scientific Research And Higher Education, As Seen Through This Network.
Key Words: Social Networking, Linkedin, Professional Use, Scientific Research, Communities Of Practice
References
1- Ateeq Ahmad : A short desciption of social networking websites and its uses, International journal of advanced computer science and applications, Vol.2, No. 2, February 2011, p 124
2- Angelo Guglielmetti : Les réseaux sociaux et les entreprises, thèse de bachelor, université de Fribourg, Suisse, 2014, p 6
3- Nisrine Zammar : Réseaux sociaux numériques : Essai de catégorisation et cartographie des controverses, thèse de doctorat, université Rennes 2, France, 2012, p34, disponible sur le lien : https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00687906/document
4- Anthony Poncier : Les réseaux sociaux d’entreprise, 101 questions, Editions Diateino, France, 2011, p23
5- خالد غسان يوسف المقدادي: ثورة الشبكات الاجتماعية، ط1، دار النفائس، الأردن، 2013، ص 47
6- Yvan Heches : Business access and sustainability of major US social network companies, Dublin Business School, UK, 2014, p26
7- محمد فلاق: دور شبكات التواصل الاجتماعي في التسويق المعاصر (منظور تحليلي)، الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والانسانية، العدد 18، جوان 2017، جامعة الشلف ، الجزائر، ص 20
8- محمد محمد فراج عبد السميع: دور مواقع التواصل الاجتماعي في تسويق مصر كمقصد سياحي دولي، وزارة السياحة المصرية، أفريل 2012، مصر، ص 20
9- علي حسين حجاج، عطية محمود هنا: نظريات التعلم، عالم المعرفة، الكويت، 1983، ص 15
10- Marleen Hyusman, Etienne Wenger, Volker Wulf :Communities and technologies, Springer science and Business media Editions, Berlin, Allemagne, 2003, p1
11- محمد علي الحايس: واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي لدى طلاب المعهد العالي للدراسات النوعية، المجلة الدولية للتعليم بالانترنت، ديسمبر 2016، مصر، ص 20
12- موقع ACADEMIA .EDU, disponible sur : https://www.academia.edu/about
13- موقع Research gate: على الرابط: https://www.researchgate.net/about
14- موقع MY SCIENCE WORK، على الرابط: https://www.mysciencework.com/about-us
15- Cathia Papi et autres : l’interaction en formation à distance : entre théories et pratiques, Transformations Recherches en éducation et formations des adultes (TF REFA), Nº17, Université Lille1, France, 2017, p4
16- France Henri : Réseau social et apprentissage, Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail, INF 9013, Canada, p5
17- Nisrine Zammar : Réseaux sociaux numériques : Essai de catégorisation et cartographie des controverses, thèse de doctorat, université Rennes 2, France, 2012, p56, disponible sur le lien : https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00687906/document)
18- Etienne Wenger : Communities of practice : learning, meaning and identity, Cambridge University Press, USA, 1998, p55
19- Etienne Wenger, Richard Arnold McDermott, William Snyder : Cultivating communities of practice, Havard Business School Press, USA, 2002, p4
20- URFIST De Nice, Couperin : Réseaux sociaux de chercheurs sur le web, France, 2011-2014 disponible sur le lien : https://www.rnbm.org/supports_anf/cirm2015/reseaux_sociaux.pdf
21- https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/
22- Consumer Science and analytics https://www.csa.eu/media/1350/opi20130318-les-aspirations-professionnelles-des-jeunes.pdf
23- Consumer Science and analytics) (https://www.csa.eu/media/1350/opi20130318-les-aspirations-professionnelles-des-jeunes.pdf
2- Angelo Guglielmetti : Les réseaux sociaux et les entreprises, thèse de bachelor, université de Fribourg, Suisse, 2014, p 6
3- Nisrine Zammar : Réseaux sociaux numériques : Essai de catégorisation et cartographie des controverses, thèse de doctorat, université Rennes 2, France, 2012, p34, disponible sur le lien : https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00687906/document
4- Anthony Poncier : Les réseaux sociaux d’entreprise, 101 questions, Editions Diateino, France, 2011, p23
5- خالد غسان يوسف المقدادي: ثورة الشبكات الاجتماعية، ط1، دار النفائس، الأردن، 2013، ص 47
6- Yvan Heches : Business access and sustainability of major US social network companies, Dublin Business School, UK, 2014, p26
7- محمد فلاق: دور شبكات التواصل الاجتماعي في التسويق المعاصر (منظور تحليلي)، الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والانسانية، العدد 18، جوان 2017، جامعة الشلف ، الجزائر، ص 20
8- محمد محمد فراج عبد السميع: دور مواقع التواصل الاجتماعي في تسويق مصر كمقصد سياحي دولي، وزارة السياحة المصرية، أفريل 2012، مصر، ص 20
9- علي حسين حجاج، عطية محمود هنا: نظريات التعلم، عالم المعرفة، الكويت، 1983، ص 15
10- Marleen Hyusman, Etienne Wenger, Volker Wulf :Communities and technologies, Springer science and Business media Editions, Berlin, Allemagne, 2003, p1
11- محمد علي الحايس: واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي لدى طلاب المعهد العالي للدراسات النوعية، المجلة الدولية للتعليم بالانترنت، ديسمبر 2016، مصر، ص 20
12- موقع ACADEMIA .EDU, disponible sur : https://www.academia.edu/about
13- موقع Research gate: على الرابط: https://www.researchgate.net/about
14- موقع MY SCIENCE WORK، على الرابط: https://www.mysciencework.com/about-us
15- Cathia Papi et autres : l’interaction en formation à distance : entre théories et pratiques, Transformations Recherches en éducation et formations des adultes (TF REFA), Nº17, Université Lille1, France, 2017, p4
16- France Henri : Réseau social et apprentissage, Les TIC et l’apprentissage en milieu de travail, INF 9013, Canada, p5
17- Nisrine Zammar : Réseaux sociaux numériques : Essai de catégorisation et cartographie des controverses, thèse de doctorat, université Rennes 2, France, 2012, p56, disponible sur le lien : https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00687906/document)
18- Etienne Wenger : Communities of practice : learning, meaning and identity, Cambridge University Press, USA, 1998, p55
19- Etienne Wenger, Richard Arnold McDermott, William Snyder : Cultivating communities of practice, Havard Business School Press, USA, 2002, p4
20- URFIST De Nice, Couperin : Réseaux sociaux de chercheurs sur le web, France, 2011-2014 disponible sur le lien : https://www.rnbm.org/supports_anf/cirm2015/reseaux_sociaux.pdf
21- https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/
22- Consumer Science and analytics https://www.csa.eu/media/1350/opi20130318-les-aspirations-professionnelles-des-jeunes.pdf
23- Consumer Science and analytics) (https://www.csa.eu/media/1350/opi20130318-les-aspirations-professionnelles-des-jeunes.pdf

