تحليل بعض مؤشرات الأداء في قطاع خـــدمة الهاتف النقــال في الجزائر

Authors

  • فـــواز واضــح
  • لخضر مرغاد

Abstract

This study deals with the subject of performance in the market of mobile telephony in Algeria. Indeed, the latter is a component of great interest for large economic enterprises and one of the key factors that determine their success.

We focused in this study on the overall performance of the mobile industry saw its leading role as one of the prerequisites for each industry and its impact on industrial structure and strategies adopted by companies belonging to the sector.

To evaluate performance, we opted for the choice of the three following indicators: profitability, the growth of certain economic indicators and technical progress.

At the end of our study, it was observed a rapid growth in some economic indicators such as market share and turnover, as well as constantly growing profitability rate. We also noted the low level of technology in this sector and which does not meet the expectations of customers in particular with regard to services provided to businesses and businessmen.

Despite the current situation of the sector, the indicators mentioned above constitute factors of attraction for companies that want to invest in this industry like Orange and Vodafone.

Keywords: performance, business strategy, information technology and communication, profitability, the mobile phone market, the industry structure ,.

                  

 

 

References

عبد الباري إبراهيم درة، تكنولوجيا الأداء البشري في المنظمات، الأسس النظرية ودلالتها في البيئة العربية، سلسة بحوث ودراسة المنظمة العربية للتنمية الإدارية، القاهرة 2004، ص15.
عبد الستار العلي، عامر فندليجي، غسان العمري، المدخل إلى إدارة المعرفة، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، 2009، ص327.
زكي أبو زيد، اثر تطبيق مفهوم الجودة الشاملة على الأداء التنظيمي، مجلة جامعة النجاح للأبحاث، (العلوم الإنسانية، مجلد 25(4)، فلسطين، 2011، ص888.
يحياوي نعيمة، أدوات مراقبة التسيير بين النظرية والتطبيق، أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه علوم في العلوم الاقتصادية، جامعة الحاج لخضر، باتنة، 2009، ص220.
المرجع نفسه، ص220.
حوالف رحيمة، أهمية تكوين الإطارات ودوره في رفع الأداء العام للمؤسسة، رسالة مقدمة لنيل شهادة الماجستير في العلوم الاقتصادية، جامعة أبو بكر بلقايد، 1997-1998، ص129.
المرجع نفسه، ص130.
نعيمة يحياوي، مرجع سابق، ص221.
المرجع نفسه، ص221.
حوالف رحيمة، مرجع سابق، ص124.
المرجع نفسه، ص44.
نعيمة يحياوي، مرجع سابق، ص227.
شهيدي محمد، إدارة الإنتاج في المؤسسة الصناعية (الأداء والفعالية)، رسالة مقدمة لنيل درجة الماجستير في العلوم الاقتصادية تخصص إدارة الإنتاج والعمليات، جامعة أبي بكر بلقايد، تلمسان، 2005، ص60.
http://www.djazairess.com/elbilad/74776, page consultée le : 22/01/2015.
www.djezzygsm.com ,page consultée le :13/05/2015.
http://www.elbilad.net/article/detail?id=14314, page consultée le : 22/01/2015.
http://www.elkhabar.com/press/article/78662/, page consultée le : 04/02/2015.
http://www.elbilad.net/article/detail?id=4979, page consultée le : 15/04/2015.
19 www.arpt.dz.

Issue

Section

ج- العلوم الاقتصادية، التجارية وعلوم التسيير