الابتكار التسويقي في المؤسسات كتوجه جديد من أجل تموقع أفضل
Abstract
This study aims to attempt to go into the concepts of innovative activities and the positioning process, to find out the options level of strategic positioning in light of recourse business organizations to head towards innovative activity, to create competitive advantage with enhancing the marketing intelligence systems and exploit the available opportunities in the market. The business organizations managers understand to they are obliged to stimulating of innovative activities in order to identify the favorable results with respect to strong positioning in the market, brand or product .Our study has concluded that, no organization can position itself in light of a marketing environment which is complex and variable usually, whatever dedicated its innovative marketing without activating this activity and control it.
Key words: innovation marketing, positioning, market retail, marketing process.
References
2- أبو النجا محمد عبد العظيم "قضايا تسويقية معاصرة"الدار الجامعية، الإسكندرية،2011، ص46-47
3-أجمل أحمد، ''الابتكار التسويقي ودوره في ترقية أداء المنشأة الاقتصادية:دراسة حالة منشأة سيدي الكبير للمشروبات الغازية بالبليدة –الجزائر ،العدد 10 ديسمبر 2011،ص341.
4-جرار ذياب وآخرون''الاتصالات التسويقية''، ط 1، الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات، مصر، 2013 ، ص 29.
5-حسن أمين عبد العزيز،"إستراتيجيات التسويق في القرن الحادي والعشرين"، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، 2001.
6-نجم عبود ن:" إدارة الابتكار:المفاهيم والخصائص والتجارب الحديثة"، دار وائل للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن،2003.
7-عبد الحميد طلعت أسعد "التسويق الابتكاري:الطريق إلى الربح المتوازن في كل العصور''، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، 2009، ص33 .
8- رشيد البرواري نزار عبد المجيد، النقشبندي فارس محمد،'' التسويق المبني على المعرفة: مدخل الأداء التسويقي المتميز''، ط1، الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2013 ، ص365.
9-رضا هاشم حمدي "إدارة العلاقات العامة والبروتوكولات" ط1، دار الراية، عمان، 2011، ص142.
10- محمد سليماني" الابتكار التسويقي وأثره على تحسين أداء المؤسسة: دراسة حالة: مؤسسة ملبنة الحضنة بالمسيلة "، مذكرة لنيل شهادة الماجستير في علوم التسيير جامعة المسيلة، 2006.
11-ميدلتون سيمون، ترجمة عبد الحكيم احمد الخزامى''كل ما تحتاج معرفته عن التسويق'' ط1، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة، الدار الجزائرية للنشر والطبع والتوزيع، الجزائر،2013، ص93.
12-محمد منصور أبو جليل وآخرون '' المفاهيم التسويقية الحديثة وأساليبها'' ط 1، دار غيداء للنشر والتوزيع، الأردن، 2014 ، ص89.
13- ميمون كمال موفق "دراسة تموقع خدمة في الأسواق التنافسية:دراسة حالة"، مذكرة ماجستار في علوم التسيير، تسويق، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بتلمسان،2010-2011.
14-خيري أسامة محمد،'' إدارة الإبداع والابتكارات، دار الراية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن، 2012 ، ص.ص 68-69.
15- Cécille Atcomle, les7 règles d’un positionnement efficace, 27-06-2012 en ligne sur www.mercator-publicitor.fr/MG / pdf / 14pdf, le22-10-2014.
16-Daniel Durafour, Marketing et action commercial, ed Dunod, paris, 2000.
17-Jacques Lendrevie, Julien Lévy, Denis Lindon, Mercator, Théorie et pratique du Marketing, 8ed, Ed, Dunod, 2006.
18-Nassim mohaream ,étude de positionnement d’une entreprise dans un environnement concurrentiel,mémoire de fin d’études pour obtention d’un magister en science de gestion ,école supérieure de commerce ,Alger ,2006.
19-Paul Baines, Hris Fill and Kelly, Marketing, Oxford University Press Inc New York 2008.
20-Philip Kotler and All, Marketing Management, 12ed, Pearson Education, Paris, 2006.

