أبعاد المفارقة الساخرة في إبداعات شعراء الجنوب الجزائري المعاصرين "منطقة غرداية نموذجاً".

المؤلفون

  • نورة حاج قويدر
  • محمد السعيد بن سعد

الملخص

The irony has been a distinguished feature in the contemporary literary experience, It has  become a form of resistance and repudiation for the contemporary poet, using it as a means to express his reaction towards any power he faces employing various styles in particular, we mention the paradox, that  it  can, through its nearing  to reality and  the things from the point of reflecting their  inconsistency and disharmony for that it reflects  the cynical vision and intent. It  is often in targeting  criticism towards to any disharmony anomalies. And implicitly looking to retrieve the model image through access to the essence of phenomena and facts to show for its truth without falsification or distortion Leading in many cases to the induction of a new consciousness unchained from recession and follow-up

     From this point of view, we seek  in this study to reveal the dimensions of paradox irony of the contemporary Algerian poet by highlighting the work of a number of Algerian  southern  poets In light of the general problem which is as follow: What are the dimensions of paradox irony in contemporary Algerian poets of southern Algeria? And is divided by a central problem of its strength: What mechanisms have these poets relied on to express the irony? This study was restricted to one area of the southern Algerian region, the study case takes the region of Ghardaia as a model

Keywords: dimensions, ironic paradox, contemporary Algerian poetry, Ghardaia.

المراجع

الكتب:
-ابن منظور، لسان العرب، م4، دار الكتب العلمية، بيروت/لبنان، 1971.
-أبي نصر إسماعيل بن حماد الجواهري، الصحاح، تح: داميل بديع يعقوب، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1(1994)، ج:04.
-أسامة جاب الله، دراسة " جماليات المفارقة النصية"قراءة بدائية في ديوان "مجروح قوي" لمحمد صبح، ص: 03
-إيليّا أبي ماضي "ديوان"، دار العودة، بيروت، ص: 191.
-البحتري، "ديوان"، تح: حسن كامل الصيرفي، م:1، ط:03، دار المعارف، القاهرة. ص: 470.
-بوعامر بوعلام، ديوان"رحيل في ركاب المتنبي"، دار صبحي، متليلي/غرداية، الجزائر، ط1(2015). ص: 59،90، 92.
-جبور عبد النور، المعجم الأدبي، دار العلم للملايين، بيروت/لبنان، ط1(1979)، ط2(1984). ص:138.
-حافظ كوزي عبد العالي، دراسة"السخرية الهادفة في شعر أحمد مطر، جامعة الكوفة/كلية الآداب. ص: 183-184.
-حامد هوال، السخرية في أدب المازني، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1982. ص: 08
-الخليل بن أحمد الفراهيدي، العين، تح: عبد الرحمان الهنداوي، ج:2، دار الكتب العلمية، بيروت/لبنان، ط1: 2003.ص:226
-دي سي ميويك، موسوعة المصطلح النقدي، تر: عبد الواحد لؤلؤة، مج:04، المؤسسة العربية، بيروت، ط1(1993). ص:14.
-سامح الرواشدة، فضاءات الشعرية، المركز القومي للنشر، إربد/الأردن، 1999. ص :18.
-سعيد علوش، معجم المصطلحات الأدبية المعاصرة، دار الكتاب اللبناني/بيروت، سوشبريس/الدار البيضاء، ط1(1985)، ص، 110.
-سليمان بن عمر دواق، ديوان"في ظلال نفس سوية"، مطبعة الآفاق، بني يزقن/غرداية، الجزائر، 2014. ص: 95.
-علي عشري زايد، استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، دار الفكر العربي،1997 ،ص:32-33.
-غزيل بلقاسم بن محمد، ديوان" إطلالة المجد"، مداد(متليلي/غرداية)، الجزائر، 2011. ، ص:52.
-قيس حمزة الخفاجي، المفارقة في شعر الرواد، ط1(2007،دار الأرقم، بابل/العراق، ص:126.
-مجدي وهبة، كامل المهندس، معجم المصطلحات العربية، مكتبة لبنان/بيروت، ط2(1984). ص:198.
-مجمع اللغة العربية، المعجم الوسيط، ط4، مكتبة الشروق الدولية، مصر، 2004، 321.
-مجمع اللغة العربية، المعجم الوسيط، المكتبة الإسلامية(تركيا)، ج:01، مادة(فَرَقَ).
-محمد العبد، المفارقة القرآنية، دار الفكر العربي، ط1(1994).
-محمد الفضيل جقاوة، ديوان"عندما تبعث الكلمات"، منشورات التبيين/الجاحظية، الجزائر، 2001. ص: 19
-محمد القاضي، معجم السرديات، دار الفرابي، 2010، ص 376.
-محمد سرحان، فن السخرية في أدب الجاحظ، رسالة دكتوراه، جامعة الأزهر(كلية اللغة العربية-قسم الأدب والنقد)، 1974. 242.
-محمد مفتاح، تحليل الخطاب الشعري "إستراتيجية التناص"، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، ط1(1985)، ط2(1986)، ط3(1992).
-محمد ناصر بوحجام، السخرية في الأدب الجزائري الحديث(1925-1962)، جمعية التراث/القرارة(غرداية)، الجزائر، ط1(2004). ص: 32.
-مسعود بالحاج خرازي، ديوان"متى الصبح يا وطني"، المطبعة العربية، غرداية/الجزائر، 2002، ص: 32.
-منصور زيطة، ديوان"بشراك يا محمد"، دار صبحي،(متليلي/غرداية)، الجزائر، ط1(2013)، ص: 38.
-ميخائيل باختين، شعرية دوستويفسكي، تر: جميل ناصيف التكريتي، داربوقال(الدار البيضاء)، دار الشؤون الثقافية العامة(بغداد)، 1986. ص: 284.
-نعمان محمد أمين طه، السخرية في الأدب العربي، ط1، الأزهر/مصر، 1978. ، ص: 10.
-نورثوب فراي، تشريح النقد، ترجابر عصفور،ط1، الجامعة الأردنية،/عمان،1991.ص: 288.
-يوسف عليمات، جماليات التحليل الثقافي "الشعر الجاهلي نموذجاً"، المؤسسة العربية للدراسات، بيروت، ط1(2004).

المجلات:
-سيزا قاسم، فن القص العربي المعاصر، م:2، ع:2، ، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر،1982 ،ص: 144.
-شمسي واقف زاده، دراسة"الأدب الساخر، أنواعه وتطوره مدى العصور الماضية"، جامعة زاد الإسلامية، إيران، مجلة فصلية "دراسات الأدب المعاصر"، السنة الثالثة، ع: 12. ص: 102.
- نبيلة إبراهيم، المفارقة، مجلة فصول، ع:03-04، الهيئة المصرية للكتاب، القاهرة(1987). ص:131

منشور

20-01-2021

إصدار

القسم

المقالات