أثر مكتبات المطالعة في تنمية مهارة القراءة لدى الأطفال
Abstract
Reading Is The Mechanism That Allows Knowledge And Science To Be Received In Different Forms; They Are One Of The Few Means Of Acquiring Scientific Skills, And Thus They Are Of An Important Nature. Without Them,
- In Any Case - To Communicate With Different Scientific Patterns, Such As The Book And The Magazine And The Department Of Knowledge And So On.
Different Countries And Governments Have Given This Skill (Reading) The Utmost Importance; They Have Provided Public Reading Spaces, Including Specialized In A Particular Area Of Knowledge. The Interest Of Some Countries Has Been To Allocate Reading Spaces To Certain Segments Of Society, Because It Is Favored And High, Because A Child Today Is The Man Of Tomorrow.
The Libraries Of Our Country Have A Great Deal Of Interest And Focus. Algeria Has Built Many Different Libraries, Including Municipal Libraries, Libraries Of Cultural And Youth Houses, Not To Mention School Libraries, Reading Rooms And Libraries In Our Universities; This Has Enriched And Developed Minds , And Developed By Receiving Different Methods Of Knowledge And Acquisitions.
This Article Attempts To Explain The Role Played By The Public Reading Libraries In Algeria, Focusing On Their Impact On The Establishment Of The Child's Reading Culture, And Its Role In The Promotion And Promotion Of Reading And Literary Products Among Them, And The Development Of This Skill, Which Is No Less Important Than Other Language Skills Other (Listening, Speaking And Writing).
References
( ) مختار الصحاح: أبو عبد الله محمد بن أبي بكر الرازي، تحق: يوسف الشيخ محمد المكتبة العصرية، صيدا، بيروت، لبنان، ط5، 1999، ص: 100.
( ) معجم لغة الفقهاء، محمد رواس قلعجي، حامد صادق قنيبي، دار النفائس للنشر والتوزيع، ط2، 1998م، ص: 146.
( ) المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم (صحيح مسلم)، مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري النيسابوري، دار إحياء التراث العربي، بيروت، لبنان، 1/549.
( ) ينظر شرح المحقق محمد فؤاد عبد الباقي للحديث في: المرجع السابق، 1/549.
( ) تنمية مهارات القراءة والكتابة، استراتيجيات متعددة للتدريس والتقويم، حاتم حسين البصيص، الهيئة العامة السورية للكتاب، دمشق، سورية، ط1، 2011، ص: 20.
( ) المرجع نفسه، ص: 20.
( ) أساس البلاغة، الزمخشري، 2/63.
( ) مختار الصحاح، أبو بكر الرازي، ص: 248 وما بعدها.
( ) الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله صلى الله عليه وسلم وسننه وأيامه صحيح البخاري، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجُعفي، تحق: محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة، ، د. ب، ط1، 1422هـ، 1/151.
( ) الطرق الجامعة للقراءة النافعة، محمد موسى الشريف، دار الأندلس الخضراء، جدة، المملكة العربية السعودية، ط6، 2004، ص 23.
( ) العلاقة بين إتقان تلاوة القرآن ومستوى اول مهارات القراءة الجهرية"، علي عبد الله علي مشدود، رسالة ماجستير، جامعة صنعاء. اليمن، 2008م، ص: 54.
( ) كيف تقرأ كتابا، موريتمر آدلر، تشارلز فان دورن، تر: طلال الحمصي، الدار العربية للعلوم، بيروت، لبنان، ط1، 1995م، ص: 16.
( ) المرجع نفسه، ص 16.
( ) ينظر: الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية: المرسوم التنفيذي رقم 07-275 المؤرخ في 06 رمضان عام 1428 الموافق لـ 18 سبتمبر سنة 2007 الذي يحدد القانون الأساسي لمكتبات المطالعة العمومية.
( ) مهارات القراءة السريعة الفعّالة، محمد عبد الغني حسن هلال، مركز تطوير الأداء والتنمية، مصر، ط1، 2004م، ص: 41.
( ) المرجع نفسه، ص: 41.
( ) المرجع نفسه، ص: 46.
( ) القراءة السمعية هي أن يقرأ الطفل نصا مع التصويت أي يقرأ، ويسمع نفسه داخليا بصوت خافت، وقد يُسمع من حوله ما يقرأه.
( ) مهارات القراءة السريعة الفعّالة، محمد عبد الغني حسن هلال، ص: 50.
( ) ينظر: المرجع نفسه، ص: 52، 53.

