استراتيجيات التواصل مع الصم وضعاف السمع
Abstract
The Article Presents A Humanitarian Issue For Many Researchers: Communication With The Deaf And The Visually Impaired, And The Philosophies On Which Communication Strategies Are Based.
Their Use Depends On The Degree Of Auditory Loss, And Therefore The Sense That Is Most Commonly Used In Learning Communicative Skill. Scientific And Studies Of The Following Communication Strategies:
Key Words -
Strategies , Communication , The Deaf , The Hard Of Hearing,
References
أولا : المراجع العربية:
(1) التركي يوسف سلطان ، تربية وتعليم الصم وضعاف السمع ، مكتبة الملك فهد ، الرياض ، ط1(2005) .
(2) سليمان عبد الرحمن سيد ،الاعاقة السمعية دليل الاباء والأمهات ، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة ، ط1(2003).
(3) عبد الحي محمد فتحي ،الاعاقة السمعية وبرنامج إعادة التأهيل ، دار الكتاب ، العين ، ط1 (2001)
(4) العزة سعيد حسني ،المدخل إلى التربية الخاصة للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ، دار الجامعة الأردنية ، عمان ، طبعة1 (2002).
(5) القريطي عبد المطلب أمين ، سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتربيتهم ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، ط5(2011)
(6) محمود علي ميرفت ،التوجهات المعاصرة في تعليم الصم وضعاف السمع ، دار الفكر ،عمان ، طبعة1 (2013)
(7) الزهيري ابراهيم عباس ، فلسفة تربية ذوي الحاجات الخاصة ونظم تعليمهم ،مكتبة زهراء الشرق ، القاهرة ، ط1(2003) .
ثانيا : المراجع المترجمة :
( 8) نانسي أتشيتز ، تعليم الصم في القرن الحادي والعشرين ، ترجمة :طارق الريس ، دار جامعة الملك سعود للنشر، ط1(2015 ).
(9) دانيل و جامس ، سيكولوجية الاطفال غير العاديين وتعليمهم مقدمة في التربية الخاصة ، ترجمة : عادل عبدالله ، دار الفكر، عمان ، طبعة 1،( 2008) .
ثالثا : المراجع باللغة الإنجليزية :
(10) Easterbrooks ,S .R.& Stephenson ,B.H. (2006):"An Examination of twenty Literacy ,Science ,and Mathematics Practices used to Educate student Who are Deaf and Hard of Hearing" American Annals of deaf, V(151) ,N (4) .
(11) Donne ,V.J. (2008 ):"An Observational Study of Reading Instruction for students Who are deaf OR Hard of Hearing in Public Schools ". Communication Disorders Quarterly.
(12) Luckner,J. L. & Muir,S. (2002):"Suggestions Helping students in General Education Setting"" Communication Disorders Quarterly, V
(13) Easterbrooks ,S .R. & Estes ,E (2007):"Helping deaf and Hard of Hearing students to use spoken language" California Corwin Press.
(14) Luckner, J. L. & Muir ,S. (2002):"Suggestions Helping students in General Education Setting"" Communication Disorders Quarterly,
(15) Luckner, J. L. (2006):"Evidence – Based Practices with Student Who are Deaf " Communication Disorders Quarterly.
( 16) Ahearn, E.M (2008):"Special Education in New National Educational Data System" Communication Disorders Quarterly . ,
(17) Mclaughling , H., Hunt, R.& Young ,A.(2007):"Action of Research with Social workers and Deaf and Hard of Hearing Service users to Achieve Best Practice ". Journal of Social work.
(1) التركي يوسف سلطان ، تربية وتعليم الصم وضعاف السمع ، مكتبة الملك فهد ، الرياض ، ط1(2005) .
(2) سليمان عبد الرحمن سيد ،الاعاقة السمعية دليل الاباء والأمهات ، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة ، ط1(2003).
(3) عبد الحي محمد فتحي ،الاعاقة السمعية وبرنامج إعادة التأهيل ، دار الكتاب ، العين ، ط1 (2001)
(4) العزة سعيد حسني ،المدخل إلى التربية الخاصة للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ، دار الجامعة الأردنية ، عمان ، طبعة1 (2002).
(5) القريطي عبد المطلب أمين ، سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتربيتهم ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة ، ط5(2011)
(6) محمود علي ميرفت ،التوجهات المعاصرة في تعليم الصم وضعاف السمع ، دار الفكر ،عمان ، طبعة1 (2013)
(7) الزهيري ابراهيم عباس ، فلسفة تربية ذوي الحاجات الخاصة ونظم تعليمهم ،مكتبة زهراء الشرق ، القاهرة ، ط1(2003) .
ثانيا : المراجع المترجمة :
( 8) نانسي أتشيتز ، تعليم الصم في القرن الحادي والعشرين ، ترجمة :طارق الريس ، دار جامعة الملك سعود للنشر، ط1(2015 ).
(9) دانيل و جامس ، سيكولوجية الاطفال غير العاديين وتعليمهم مقدمة في التربية الخاصة ، ترجمة : عادل عبدالله ، دار الفكر، عمان ، طبعة 1،( 2008) .
ثالثا : المراجع باللغة الإنجليزية :
(10) Easterbrooks ,S .R.& Stephenson ,B.H. (2006):"An Examination of twenty Literacy ,Science ,and Mathematics Practices used to Educate student Who are Deaf and Hard of Hearing" American Annals of deaf, V(151) ,N (4) .
(11) Donne ,V.J. (2008 ):"An Observational Study of Reading Instruction for students Who are deaf OR Hard of Hearing in Public Schools ". Communication Disorders Quarterly.
(12) Luckner,J. L. & Muir,S. (2002):"Suggestions Helping students in General Education Setting"" Communication Disorders Quarterly, V
(13) Easterbrooks ,S .R. & Estes ,E (2007):"Helping deaf and Hard of Hearing students to use spoken language" California Corwin Press.
(14) Luckner, J. L. & Muir ,S. (2002):"Suggestions Helping students in General Education Setting"" Communication Disorders Quarterly,
(15) Luckner, J. L. (2006):"Evidence – Based Practices with Student Who are Deaf " Communication Disorders Quarterly.
( 16) Ahearn, E.M (2008):"Special Education in New National Educational Data System" Communication Disorders Quarterly . ,
(17) Mclaughling , H., Hunt, R.& Young ,A.(2007):"Action of Research with Social workers and Deaf and Hard of Hearing Service users to Achieve Best Practice ". Journal of Social work.
Issue
Section
Articles

