الضغط المدرسي وعلاقته بالدافعية للتعلم دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي بثانوية بوجمعة قرمة غرداية

Authors

  • عمـــر حجـــاج

Abstract

 

The Study Aimed At Uncovering The Relationship Between The Pressure Of School And The Motivation To Learn. The Study Was Shortened To A Sample Of Students From The Second Year Of Secondary School Boudjemaa Qarma, Ghardaia. The Study Sample Consisted Of 71 Students And Students Who Were Chosen In A Deliberate Intentional Manner. 19.0) Spss, Correlation Coefficient Pearson, The Equation Of The Difference Between The Correlation Coefficients Of The Sex Variable Where The Results Reached The Following:

-There Is No Relationship Between The Pressure Of School And Motivation To Learn For Students In The Second Year Secondary High School In Boudjemaa Qarma.

 -The Level Of School Pressure Among Second-Year Secondary Students At The High School In Boudjemaa Qarma Is High.

-The Level Of Motivation For Learning Among Second Year Secondary Students At The High School In Boudjemaa Qarma Is High.

-The Relationship Between School Pressure And Motivation Among Second Year Secondary School Students Differs Sex In Boudjemaa Qarma.

 

Keywords-

 School Pressure - Motivation To Learn - Second Secondary Students.

 

 

 

References

1-عوض، عباس،(2006)، القياس النفسي بين النظرية والتطبيق، ب ط، الاسكندرية: دار المعرفة الجامعية
2- لطفي، عبد الباسط إبراهيم( 2009 )، مقياس ضغوط الدراسة، القاهرة مكتبة الأنجلو المصرية.
3- عبد الخالق، أحمد، (2006)، علم النفس العام، دط، مصر: دار المعرفة الجامعية.
4- روحي، مصطفى عليان ( 1999 )، مناهج و أساليب البحث العلمي، النظرية و التطبيق، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع .
5- شحاتة، سليمان، (2006)، مناهج البحث بين النظرية والتطبيق، دط، الإسكندرية: مركز الإسكندرية للكتاب.
6- كامل، محمد المغربي،(2000)،أساليب البحث العلمي في العلوم الانسانية والإجتماعية، ط1، الأردن: دار الثقافة للنشر والتوزيع
7- عبد الحفيظ إخلاص، باهي مصطفى حسين، (2000)، طرق البحث العلمي والتحليل الإحصائي في المجالات التربوية والنفسية والرياضية، دط، مركز الكتاب للنشر.
8- معمرية بشير، (2007)، القياس النفسي وتصميم أدواته، ط2، الجزائر:منشورات الحبر.
9- عوض عباس، (2006)، القياس النفسي بين النظرية والتطبيق، دط، الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية.
10- حجاج، عمر، (2014)، اتجاهات مدرسي المواد الاجتماعية نحو التقويم في ظل المقاربات بالكفاءات وعلاقتها بالدافعية للتدريس، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الجزائر.
11- أبو النيل، محمود السيد ، (1987)، الإحصاء النفسي و الاجتماعي والتربوي، دطـ، يبروت: دار النهضة العربية.
12- العناني، حنان، (2000)، الطفل والأسرة والمجتمع،ط1، الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.
13- طه، عبد العظيم حسين ( 2007 )، سيكولوجية العنف العائلي والمدرسي، ط1، الاسكنرية: دارالجامعة الجديدة.
14- نعيم الرفاعي ( 1982 )، الصحة النفسية، ، دار العلمية للنشر والتوزيع، دمشق،ط5
15- توفيق، هارون الرشيدي ( 1999 )، الضغوط النفسية، طبيعتها، ونظرياتها، مصر: مكتبة الأنجلو مصرية للنشر.
16- قطامي، يوسف ، (2007)، برنامج تهيئة البيئة التربوية للمعلم البيئة الآمنة،ط1، دار ديمينو للنشر والتوزيع.
17- السيد، نوال، (2009)، الضغط النفسي وتأثيره على الدافعية للإنجاز لدى التلاميذ المقبلين على امتحان البكالوريا، مذكرة ماجستير، قسم علم النفس وعلوم التربية جامعة الجزائر.

Issue

Section

Articles