تأثير التسويق المباشر السياحي في قرار اختيار السائح للوجهة السياحية بالجزائر -دراسة حالة عينة من مركبات العلاج الحموي بالجزائر-
Abstract
This Study Aims To Identify The Reality Of Direct Tourism Marketing And Its Impact On The Decision To Choose The Therapeutic Tourism In Algeria And To Achieve These Goals Was Used Descriptive Analytical Method, The Study Population Will Be Tourists Who Have Come To The Red Sea Medical Tourism (Study Sample) During The Period Of Our Study, , And The Questionnaire Was Used As A Main Tool For This Purpose To Be Applied To The Sample Of The Study Consisting Of (556) Tourists, 500 Questionnaires Were Analyzed By (94.16%). A Sample Of 101 Employees Was Selected, And 77 (Questionnaire) Were Returned To The Final Analysis With A Recovery Rate (83.17%). To Analyze And Process Data Statistically, The Statistical Program (SPSS). The Study Found That There Is A Statistically Significant Effect Of The Independent Variable (Direct Tourism Marketing) In The Decision To Choose The Tourist, Therapeutic Tourism Complex , According To The View Of Both Tourists And The Management Of Tourist Complex(Sample Study).
Keywords-
Tourism, Direct Tourism Marketing, Tourist Destination, Therapeutic Tourism, Tourist Decision.
References
2. أبو رومان أسعد وآخرون، التسويق السياحي والفندقي ، [ ط 1، عمان، دار حامد للنشر والتوزيع ,2000
3. وائل مهنا منصور ، الفعالية الاقتصادية لسياسات التسويق والترويج السياحي في سورية ، رسالة دكتوراه ، سوريا :جامعة تشرين ، كلية الاقتصاد، 2010 .
4. مليكة الطيب سليمان, أثر الاتصال التسويقي خارج وسائل الإعلام في تحقيق رضا العميل , مذكرة ماجستير , كلية العلوم الاقتصادية , جامعة البليدة,2008.
5. كعنان نولف، القيادة الإدارية، ط3 ، الرياض :مطابع الفردوق التجارية، 1985.
6. عثمان غنيم ,نبيل سعد , التخطيط السياحي ,[ط2؛عمان: دار الصفاء للنشر , 2003
7. حميد الطائي ، أحمد شاكر العسكري ، الاتصالات التسويقية المتكاملة ، [عمان : دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع ، 2009 .
8. إياد عبد الفتاح علي النسور ، تطوير إستراتيجية تسويقية لتنمية السياحة العلاجية في الأردن ، رسالة دكتوراه ، الأردن :جامعة عمان العربية ، كلية الإدارة والمالية، 2006 .
9. الحوري مثنى, دباغ إسماعيل, اقتصاديات السفر والسياحة,ط1, مؤسسة الوراق للنشر, عمان,2000.
10. Alain .G , Gael. B , Marketing pour ingénieurs , Dunod , Pris , 2010.
11. Catherine Viot , Le Marketing, 2ème edition, 2010.
12. Jean Claude Andérani et autres , Le Marketeur : fondements et nouveautés du marketing , Pearson éducation France , Paris ,2eéd , 2006 .
13. J-P Lozato –Giotart et M. Balfet , Management du tourisme , 2eed , Pearson education France , Paris , 2007 .
14. Kotler.ph , Armstrong.G , principles of marketing, Student Value Edition, 16th Edition,2015 .
15. Marian Burk wood , Marketing planning , Pearson education France , Paris , 2005 .
16. P.Smith, J.Taylor, Marketing Communications, An integrated approach, 3 ed ed, (London: Kogan page limited), 2003.
17. Patricia C , Marketing de l’analyse à l’action , Node et Pearson éducation , France, 2004.
18. Philip Kotler, et autres , Marketing Management ,Prentice Hall, 12th ed , New Jersey ,2006.
19. Philip Kotler, Marketing Management, 9th ed, prentice hall, New Jersey, 1997.
20. Sekaran.u ,Research methods for managers,( 4th ed), hobokrn, john wiley &sons,2003.

