دور العلامة التجارية في تحقيق التنمية الاقتصادية

Auteurs

  • زرباني محمد مصطفى

Résumé

The Brand Is Known Since Antiquity, The Traders Exploited It In The Commercial Business, And They Knew Their Development Well, They Have Designed Various Symbols And Labels. A Variety Consists Of The Mark And Placed On The Goods And Goods, And Services It Is Distinguished For Easy Identification During Commercial Transactions In Order To Avoid Mixing And Ensuring Their Protection In The Market.With The Expansion Of Trade And The Increase Of Trades And Professions, Especially After The Progress Of The Industrial Revolution In Europe States Have Initiated An International Convention Relating To The Protection Of Industrial And Commercial Property Rights In Addition To Calling For The Enactment Of National Laws Ensuring Protection For Its Role And Profound Impact On Various Aspects Of Economic And Social Life, What He Sometimes Promoted To The Political Dimensions, When It Comes To Big Companies, Who Have Distinctive Marks Their Economic Interests Overlap With Political Power In The Country To Which They Belong, Or Can Become A Means Of Economic And Political Pressure In Other Countries. That's Why The Brand Has Assumed A Prestigious Position In The Areas Of Economic Development ,Ensuring The Effective Protection And Control Of The Products Of Natural Or Legal Persons.In This Context Algerian Law Was Concerned With Brands And Regulated Them, In Order To Keep Pace With The Current Economic Transformations. Algerian Law Was Concerned With Trademarks, And Regulate It And Modified Depending On The Case, To Keep Pace With Current Economic Transformations; And Keep Up The Pace Of International Trade Liberalization Agreements, And Their Effects On Economic Aspects. 

Keywords -

Brand - Industrial Property - The Product - Economic Development - Trademark Registration

Références

اولا: القوانين
1 : الامر 75/2، المؤرخ في 9/1/1975م، المتعلق بانضمام الجزائر الى اتفاقية باريس لسنة 1883م. المنشور بالجريدة الرسمية عدد 10/1975.
2: دستور الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، المؤرخ في: 28 نوفمبر 1996م المعدل في 14/04/2002م و 16 /11/ 2008م، و6 /03/ 2016م.
3: القانون المدني
4: القانون التجاري
5: الامر رقم: 03/06، المؤرخ في 19/07/2003م، المتعلق بالعلامات
6 : الـقانون رقم 07 - 79 المؤرخ في 21 يولـيو سنة 1979 والمتضـمن قانون الجمارك، المعدل والمتمم، بموجب قوانين المالية.
7: قانون رقم 06/24، مؤرخ في 27/12/2006، المتضمن قانون المالية لسنة 2007م، ج. ر عدد 85.
8 : المرسوم التنفيذي رقم 05/277، المؤرخ في: 02/08/2005م، الذي يحدد كيفيات ايداع العلامات وتسجيلها
ثانيا: المؤلفات
1- السيد احمد عبد الخالق: الاقتصاد السياسي لحماية قانون الملكية الفكرية، دار الجامعة الجديدة، طبعة 2006م، الاسكندرية.
2 : الطيب زروتي : القانون الدولي للملكية الفكرية – تحاليل ووثائق- مطبعة الكاهنة ، ط/1، 2004، الجزائر.
3 : اعراب بلقاسم: القانون الدولي الخاص الجزائري – تنازع القوانين- دار هومة، 2001م، الجزائر،
4 : سمير جميل حسين الفتلاوي: الملكية الصناعية وفق القوانين الجزائرية، ديوان المطبوعات الجامعية، ط/1988م، الجزائر.
5: شريف محمد غنام: حماية العلامات التجارية عبر الانترنت في علاقتها بالعنوان الإلكتروني، دار الجامعة الجديدة ، 2007، الاسكندرية.
6- نصرالدين حسن احمد: عناوين مواقع الانترنت، منشورات زين الحقوقية ، بيروت لبنان، ط/2008م.
10: فرحة زواوي صالح: الكامل في القانون التجاري الجزائري – الحقوق الفكرية- ابن خلدون للنشر، ط/2006.
11 : يوسف مسعداوي ، دراسات في التجارة الدولية، دار هومة، ط/2، 2016، الجزائر.
13 : محمود سلام زناتي: القانون الآشوري، طبعة 1972، عين شمس، القاهرة.
17 : مصطفى كمال طه: النظرية العامة للقانون التجاري والبحري- دراسة مقارنة- منشورات الحلبي الحقوقية، ط/1، بيروت، لبنان ، 2006م.
21 : موسى بود هان: النظام القانوني لمكافحة التهريب في الجزائر، دار الحديث للكتاب، ط/1، 2007، الجزائر، ص 114.
: وادي جمال: العلامة التجارية في التشريع الجزائري، مجلة دراسات قانونية، العدد 03، اكتوبر 2002، دار القبة للنشر والتوزيع، الوادي، الجزائر.
: علي محمد مصطفى : تاريخ العرب الاقتصادي قبل الاسلام ، دار المنهل اللبناني، ط/1، 2003.
: عبد الحميد خطاب: كتاب الغزالي بين الدين والفلسفة، المؤسسة الوطنية للكتاب، 1985، الجزائر
14 : Ali Haroun, La protection de la marque au Maghreb , O.P.U ;1979 ; Alger .

Numéro

Rubrique

Articles