بنية التعبير في اللغة العربية بين التعليم والتدريس

Authors

  • عمر شنيني
  • ،سليمان بن سمعون

Abstract

The Activity Of Expression Is One Of The Most Prominent Of What The Teacher Stands In Teaching Arabic, And Its Sciences. There Is No Doubt That What Distinguishes This Technique Or Activity Is That It Is The Entrance To The Knowledge Of The Language And Its Sciences. In This Regard, We Consider The Expression Structure In Arabic The Structure Of The Crossroads Of Concepts Overlap, And Different Slightly, But We Can Put The Expression Structure, And The Justification For Research Lies In The Search For That Structure Of Education And Teaching, And The Fact That One Of Them Is More Comprehensive Than The Other In Determining The Specific Structure Of Expression, It Is Applied, And Will Be For The Beholder Various Cited In The Analysis; A Pillar Of Building The Concept Of Expression In Terms Of Structure And Conditions.

 

Key - Words 

stylistic/structure/expression/arabica/éducation 

References

1عاطف فضل محمد،جميل محمد بن عطا، اسماعيل مسلم أبو العدوس، فن الكتابة والتعبير، دار المسيرة، الأردن، ط1 ، 2013،ص 31.
2 عبد العال عبد المنعم سيّد، طرق تدريس اللغة العربية، دار غريب، القاهرة، دط ، دت،ص 108.
* تحليل الخطاب هو الفرع المعرفي الذي يهتم بدراسة الخطاب ، وتحليله من منطلق لساني نقدي، وهو مجال أوسع من اللسانيات ، للتفصيل في بعض قضايا اللسانيات ينظر : سليمان بن سمعون، في قضايا اللسانيات وتحليل الخطاب، دار الضحى ، الجلفة الجزائر ،ط1 ،2019.
3 زكريا إبراهيم، مشكلة البنية، مكتبة مصر، القاهرة، دط ، 1990،ص 31.
4 علي جواد الطاهر، أصول تدريس اللغة العربية، دار الرائد العربي، بيروت ، لبنان، ط1 ، 1984،ص 20.
5 سهيلة محسن كاظم الفتلاوي، مدخل إلى التدريس، دار الشروق، عمّان ، الأردن، ط1 ، 2003،ص ص 30.28.
6 كمال أحمد زيتون، التدريس نماذجه ومهاراته،عالم الكتب، القاهرة ، مصر، ط1 ، 2003،ص ص 28.27.
7سهيلة محسن كاظم الفتلاوي، مدخل إلى التدريس، ص ص 16.15.
8 المرجع نفسه،ص ص 14.13
9عبد السلام المسدّي، العربية والإعراب، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت ،لبنان،ط1، 2010،ص 22.
10 روبرت دياني، التفكير الناقد والتفكير الإبداعي،دليل مختصر للمعلمين،مراجعة سليمان القرنة، تر منذر محمود الصالح، المملكة العربية السعودية،ط1، 2017،ص 53.
11_المرجع نفسه، ص32
12 الطيب دبه، اللسانيات وقضايا اللغة العربية، مطبعة رويغي، الأغواط الجزائر،ط1، 2014، ص 180.
13 principes de inguistique appliquée.1972.p18 .arcaini.e نقلا عن الطيب دبه، اللسانيات وقضايا اللغة العربية، ص191.
14 نهاد الموسى، نظرية النحو العربي في ضوء مناهج النظر اللغوي الحديث،المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، لبنان،ط1، 1980، ص 16.
15ثائر عودة، مهارات الإتصال الفعال باللغة العربية المستوى الجامعي،مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع،الإمارات،ط1 ،2012 ، ص 117.
16لحسن بوتكلاي، تدريس النص الأدبي من البنية إلى التفاعل، إفريقيا الشرق،الدار البيضاء المغرب،دط، 2011، ص 59.
17الطيب دبه، مبادئ اللسانيات البنوية دراسة تحليلية ابستمولوجية،دار القصبة ، الجزائر ، دط، 2001، ص 43.

Issue

Section

Articles