مدى اهتمام المصارف الإسلامية بالمسولية الاجتماعية -دراسة مقارنة بين بنك البركة الجزائري والبنك الإسلامي الأردني خلال الفترة (2012-2017)

Authors

  • شهرزاد رحموني
  • عمر شريقي

Abstract

 This study aims to show the interest of Al Baraka Bank of Algeria and the Islamic Bank of Jordan in social responsibility, and to measure their commitment to their social role.The study concluded that there is a contribution from the Islamic banks studied in spending on social responsibility programs in varying proportions, and that these banks do not pay much attention to the disclosure of their social identity.In light of the results of the study, we recommend that Al Baraka Bank of Algeria should work to increase the spending on social responsibility programs, as well as the need to evaluate the disclosure of both banks about their social role through annual reports.

Key words-

Social responsibility , Islamic banks, Al Baraka Bank of Algeria, Jordan Islamic Bank, Social identity index.

References

- مقاوس صليحة وآخرون (2014). الاقتصاد الإسلامي والمسؤولية الاجتماعية من منظور إسلامي، المجلة العالمة للتسويق الإسلامي، الهيئة العالمية للتسويق الإسلامي بلندن، مج 3، بريطانيا، ص 54.
- بكر ريحان (2012). المسؤولية الاجتماعية للمصارف الإسلامية، مجلة الدراسات المالية والمصرفية، المعهد العربي للدراسات المالية والمصرفية، مج 20،ع2، الأردن، ص 16 وص17-18.
- البنك الإسلامي الأردني، (www.jordanislamicbank.com) (consulté le17/10/2018).
- بنك البركة الجزائري،(consulté le04/03/2019) (albaraka-bank.com/ar).
- درحمون حنان (2016). قياس مدى الإفصاح عن الدور الاجتماعي للمصارف الإسلامي: دراسة تطبيقية على بعض المصارف الإسلامية، مجلة الاقتصاد والتنمية البشرية –مخبر التنمية الاقتصادية والبشرية-جامعة البليدة، ع 15، الجزائر، ص 287 وص 290.
- ضيافي نوال (2010). المسؤولية الاجتماعية للمؤسسة والموارد البشرية، مذكرة ماجستير، جامعة أبو بكر بلقايد، تلمسان، الجزائر، ص 20.
- عايد عبد الله العصيمي (2015). المسؤولية الاجتماعية للشركات نحو التنمية المستدامة، الطبعة العربية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ص 10.
- العرابي مصطفى، طروبيا نذير (2012). المسؤولية الاجتماعية للمصارف الإسلامية،-تحليل تجربة المصرف الإسلامي للتنمية، الملتقى الدولي الثالث حول "منظمات الأعمال والمسؤولية الاجتماعية"، جامعة بشار، الجزائر، ص 5 وص16.
- فؤاد محمد حسين الحمدي (2003). الأبعاد التسويقية للمسؤولية الاجتماعية للمنظمات وانعكاساتها على رضا المستهلك، أطروحة دكتوراه فلسفة إدارة الأعمال جامعة المستنصرية، العراق، ص 40.
- كوثر الأبجي (2012). المسؤولية الاجتماعية للمصارف الإسلامية والمؤسسات المالية الإسلامية (ضرورة الإلتزام بالمعايير الشرعية)، مجلة الدراسات المالية والمصرفية، المعهد العربي للدراسات المالية والمصرفية، مج20، ع2، الأردن، ص33.
- مجموعة البركة المصرفية، www.albaraka.com/ar/default.asp?action=article&id=7)، ص 62، تاريخ الإطلاع:23/10/2018.
- مؤتمرات الأمم المتحدة للتجارة والتنمية (2004). كشف البيانات المتعلقة بتأثير الشركات على المجتمع، الاتجاهات والقضايا الراهنة، الأمم المتحدة، ص 5.
- ناصر الجردات، عزام أبو الحمام (2013). المسؤولية الأخلاقية والاجتماعية للمنظمات، إثراء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ص 29 وص 32-33.
- ناصر عوض الزهراني (2010م/1431ه). المسؤولية الاجتماعية السعودية، تأصيل المفهوم، مجلة جامعة الملك عبد العزيز: الآداب والعلوم الإنسانية، م18ع2، جدة، المملكة العربية السعودية ، ص134 وص 135.
- نعيمة عباس الخفاجي، طاهر محسن الغالبي(2008). قراءات في الفكر الإداري المعاصر، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ص 289.
- Richard L.Daft (2002), Organizational Theory and Desing. West Publishing Co, New York, p143.
- Frank Hond &at(2016). Managing corporate Social responsibility in action talking Doing and Measuring, (Carportate Social responsibility series), Rout ledge, USA, p 11
- the World Bank (2007). Beyond Corporate Social Res ponsibility : the Scope for corporate Investment in community Driven Development, Social Development Department, Report No : 37379-GLB, p : 1.
- Archie B.Carrall (1991). the pyramid of Eorporate Social Responsibility : toward the Maral management of organisationnel Staheholders, Business morizons, july-Auguest, p 40-43.

Published

2020-12-01

Issue

Section

Articles