استخدام تقنية التسويق الفيروسي كآلية للترويج

Authors

  • فاطمة زهرة عزوزة
  • معراج هواري

Abstract

The Purpose Of This Study Was To Understand The Role And The Importance Of Viral Marketing In The Promotion Process. Erea Of Marketing. Thus, And Due The Modernity Of This Topic Theoretically And Practically, This Study Came To Reflect The Importance Of The Role It Plays In Promotion And How Its Different Tools And Strategies Can Be Utilized In Order To Conveying The Advertising Message. Viral Marketing Relies On Using Technology With All Its Available Means And With The Least Costs Through Making Customers The Center Or The Mediator Of This Process. This Is The Core Of This Study Since Its Variables Are Using Viral Marketing Tools And Promotion, Especially Using Viral Marketing As A Means Of Promotion.

 Through An Analytical Study Of The Literature Of The Subject, This Study Reached A Set Of Results, The Most Important Of Which Is That The Use Of Viral Marketing Has An Effective Role In Enhancing The Promotional Process Of Enterprises By Making The Customer Act As The Main Mediator Instead Of Them, Which Reduces Costs And Increase The Effective Power Of Promotional Messages.

  Accordingly, The Most Important Recommendation Was That The Enterprises Should Increase The Involvement Of Viral Marketing In Their Marketing Plans By Employing Its Tools And Strategies And Relying On Them To Transmit And Deliver Their Promotional Messages To Their Target Markets.

 

Key Words-

 Viral Marketing, Customers, Promotional Messages,   Promotion, Mediator.

References

الكتب:
1. أحمد مرسي أحمد إبراهيم،2015، آليات التسويق في الألفية الجديدة، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة، ص 397.
2. درمان سليمان صادق، داليا وئيل داود، 2016، التسويق الفيروسي، دار كنوز المعرفة للنشر و التوزيع ، عمان، ط1، ، ص16 -28-29-32-36-38-92.
3. درمان سليمان صادق، داليا وئيل داود، 2017، التسويق بالكلمة المنطوقة، دار كنوز المعرفة للنشر و التوزيع عمان، ط1، ص31.
4. سعدون حمود جثير الربيعاوي، حسين وليد حسين عباس 2015، التسوق مدخل معاصر، دار عيداء للنشر و التوزيع عمان، ط1، ص 107-108-113-114-475-481.
5. علاء فرحان طالب ، 2014، إدارة التسويق منظور فكري معاصر، دار الأيام للنشر و التوزيع عمان، ط1 ، ص 467.
6. محمد سعيد عبد الفتاح ،1986 إدارة التسويق، الدار الجامعية، ط1، ص413.
7. محمد عبد العظيم، 2012، التسويق المتقدم، الدار الجامعية للطباعة والنشر والتوزيع، كلية التجارة، جامعة الاسكندرية، مصر، ص 361-362.
8. محمود جاسم الصميدعي، رشاد محمد يوسف الساعد، 2007، إدارة التسويق- التحليل، التخطيط، الرقابة-، دار المناهج للنشر و التحليل عمان، ط2، ، ص317.
9. نظام موسى السويدان، التسويق المعاصر، 2015، دار الحامد للنشر و التوزيع عمان، ط3، ص 320.
10. يوسف أبو حجاج، التسويق الإلكتروني-التجارة عبر الأنترنت-، 2010، دار الوليد للنشر، ط1، ص 67-70.
11. يوسف أحمد أبو فأرة، 2012 ، التسويق الإلكتروني-عناصر المزيج التسويقي عبر الأنترنت-، دار وائل للطباعة و النشر و التوزيع، عمان الأردن، ط4، ص 307- 320-322-323.
المذكرات:
1. إبراهيم قعيد، 2017، الترويج الإلكتروني و دوره في التأثير على سلوكيات المستهلك تجاه المنتجات المقدمة من طرف المؤسسات الاقتصادية دراسة حالة الجزائر، أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه العلوم فرع العلوم الإقتصادية، تخصص تسيير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، جامعة ورقلة، ص 43.
2. شوشاوي نسيمة،2018، إمكانية استخدام التسويق الفيروسي كآلية لكسب السائح-دراسة حالة السياحة في الجزائر-، أطروحة مقدمة لنيل شهادة الدكتوراه في الطور الثالث في علوم التسيير، جامعة البليدة 2، ص 76-79.
3. محمد عبد الرحمان سالم العكايله، 2015، أثر التسويق الفيروسي في تشجيع العملاء على التعامل مع خدمات المصارف التجارية، أطروحة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الماجستير في التسويق، جامعة الزرقاء، ص 27-38-39-42.
4. هدى محمد ثابت، 2017، التسويق الفيروسي و أثرة على اتخاذ قرار الشراء لدى المستهلكين من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي لشريحة طلبة في الجامعة الإسلامية بقطاع غزة، أطروحة مقدمة ضمن متطلبات نيل نيل شهادة الماجستير في إدارة الأعمال، الجامعة الإسلامية غزة، ص21-22-33.
المقالات:
1. آمنة أبو النجا محمد، 2018 ، أثر التسويق الفيروسي في إدراك المستهلك المصري لأبعاد قيمة العلامة التجارية، مقالة محملة من موقع researchgate.net، ص14-15.
2. أمينة طريف، 2015، أثر الكلمة المنطوقة على قرار تبني المستهلك للمنتجات الجديدة دراسة ميدانية لخدمات الجيل الثالث لمؤسسة موبيليس بولاية الأغواط، مجلة أداء المؤسسات الجزائرية ، العدد 7، ص46 .
3. عبد الفتاح جاسم زعلان، 2012، دور التسويق الفيروسي في العلامة التجارية لمنتجات الأجهزة الخلوية دراسة استطلاعية لعينة من طلبة كربلاء، مقال منشور في المجلة العراقية للعلوم ، العدد 34، ص 179.
4. فاتح مجاهدي، سليمة مخلوف، 2018، أثر أبعاد التسويق الفيروسي على القرار الشرائي للمستهلك الجزائري بمدينة الشلف-دراسة حالة شركة اوريدو- مجلة أداء المؤسسات الجزائرية العدد 13،ص 207.

المرجع باللغة الأجنبية:
المقالات:
1- Bagga teena ,2012, Singh abhishek, astudy of viral marketing phenomenon :Special reference to video An E-mail,amity Business school, india,p 38.
2- Bernardo A. Huberman, Jurij Leskovec, Lada A ,2007, Adamic, The Dynamics of Viral Marketing, school of information Michiga,p4 .
3- chakravarthy, bhavani, ,2011, the impact of opinion leader on consumer decision making process, international journal of management and business department of commerce and business management kakatiya university warangal , india,p63.
4- Christine kiss ;Martine bichler , 2008 , Idendification of influencers-Measurnig influence in costomer networks, Elsevier decision support systems ,TU M¨unchen,,p233.
5- David & Roger,2009, Different type of motivation, theories Motivation in the works place pagscale, p61 .
6- Hennig ,thurau, thorsten, gwinner, kevin, walsh , Gianfranco&Gremler, Dwayned, 2004, Electronic Word of Mouth, via consumer opinion platforms : what Motivates consumers to Articulate themselves on the internet , journal of interactive Marketing,vol 18, p39-40 .
7- Stephansen kari, 2008, Diffusion of viral marketing into the world of public relations, master thesis,faculty of graduate school, university of Missouri,p7-8 .
مواقع الانترنت:
1- Craing Berman, 2014 ,the importance of viral marketing in launching a new product,https://smallbusiness.chron.com/importance-viral-marketing-launching-new-product-68291.html

2- Ralph F. Wilson ,2005, the six simple principles of viral marketing Retrieved from,https://www.practicalecommerce.com/viral-principles

Published

2020-12-01

Issue

Section

Articles