مستوى الطموح وعلاقته بالتعلم الذاتي (دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بمدينة ورقلة)

Authors

  • علي عـون جامعة الأغواط (الجزائر)
  • الهادي سرايه جامعة الأغواط (الجزائر)

DOI:

https://doi.org/10.54246/zxsha987

Abstract

The Present Study Aims At Uncovering The Relationship Between The Level Of Ambition And Self-Learning And The Extent Of The Contribution Of The Specialization Factor In Creating Differences In This Relationship. We Relied On A Sample Of 300 Students And Two Measurement Tools, Guglimeno). , And The Descriptive Descriptive Approach Was Adopted, And Statistical Processing Was Done Using The Statistical Program (Spss). The Results Were As Follows:

1-There Is A Statistically Significant Relation Between The Level Of Ambition And Its Relation To Self-Learning Among Secondary School Students

2-There Are Statistically Significant Differences In The Level Of Ambition Level Among Secondary School Students Due To The Specialization Variable.

3-There Are Statistically Significant Differences In Level And Self - Learning Among Secondary School Students Due To Specialization Variable

 

   Keywords -

Level Of Ambition, Self-Learning, Third Secondary Students.     

References

1 ـ بشير صالح الرشيدي (2001م): الإحصاء والقياس النفسي، د،ط، الكويت، ، دار الكتاب للطباعة والنشر.
2 ـ بشير معمرية (2012م): أساسيات القياس النفسي، ط1 ، الجزائر ، دار الخلدونية للنشر والتوزيع.
3- جليل وديع شكور(1989) : أبحاث في علم النفس الاجتماعي ودينامية الجماعة، ط1 ، طرابلس، لبنان ، دار الشمال للطباعة والنشر والتوزيع.
4- جمعة سيد يوسف(أ) (2000) : النظريات الحديثة في تفسير الأمراض النفسية.ط1 القاهر ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.
5 ـ عباس محمد عوض (1990م): دراسات في علم الناعي والمهني ، القاهرة ،مكتبة الخانجي.
6-عبد الكريم بوحفص (2005): الإحصاء المطبق في العلوم الاجتماعية و الانسانية ، الجزائر، ديوان المطبوعات الجامعية.
7 ـ عبود عبد الله العسكري (2006م): منهجية البحث العملي في العلوم النفسية والتربوية،ط1 ، دمشق ، سوريا، دار النمير للنشر والتوزيع.
8 - كاميليا عبد الفتاح (1984): دراسات سيكولوجية في مستوى الطموح والشخصية ، ط3 ، الفجالة ،القاهرة نهضة مصر للنشر و التوزيع.
9- محمد مزيان (1999): مبادئ في البحث النفسي التربوي، ط1، الجزائر ، دار الغرب للنشر الجامعي.
10- محمود رجاء أبو علام (2004): التعلم أسسه وتطبيقاته ،عمان, الاردن ، دار المسيرة .
11- ـ مقدم عبد الحفيظ (2003م): الإحصاء والقياس النفسي والتربوي، ط1 ، الجزائر ، ديوان المطبوعات الجامعية.

Published

2020-12-01

Issue

Section

Articles