Self in the Postcolonial Novel: a Cognitive Stylistic Analysis of Chika Unigwe’s On Black Sisters’ Street

Authors

  • . Aicha Imane Bessadat
  • . slimane Abdelhakem
  • . Souhila Korichi

DOI:

https://doi.org/10.54246/nk84cj12

Abstract

Abstract:

The exploration of “self” in literature currently faces a significant methodological gap. It is well-established that using cognitive linguistic theory is more rigorous than abstract philosophical negotiations of the “self”. Since cognitive linguistic theories grant an understanding of types of communication and cognitive processes, stylisticians are trying to benefit from useful frameworks from this interdisciplinary field to analyze literary texts. This study aims to demonstrate how Cognitive Linguistic theory can handle and give a comprehensive image to “split-self”  phenomena found in narrative texts referring to Chika Unigwe's On Black Sister's Street. Specifically, the researchers investigate how characters’ selves oscillate between polar modes of self in a narrative which in turn reflects the sense of fragmentation of identity in postcolonial society. They draw on Lakoff’s (1992, 1996) works on the ‘self’ metaphor and the division of subject-self. The analysis reveals that the author projects the traumatic experiences of characters through using split-self metaphors which proves the utility of Cognitive Linguistics in providing important techniques that assist in understanding latent themes in literary texts.

Keywords:cognitive linguistics, split- self metaphor, subject, self.

 

 

ملخص:

يواجه استكشاف "الذات" في الأدب حاليًا فجوة منهجية كبيرة. من الثابت أن استخدام نظرية اللسانيات المعرفية يعد أكثر صرامة من المفاوضات الفلسفية المجردة حول "الذات". نظرا لأن اللسانيات المعرفية تمنح فهمًا لأنواع الاتصالات والعمليات المعرفية، يحاول باحثو الأسلوبية الاستفادة من أطر مفيدة من هذا المجال متعدد التخصصات لتحليل النصوص الأدبية. تهدف هذه الدراسة إلى توضيح كيف يمكن لنظرية اللسانيات المعرفية التعامل وإعطاء صورة شاملة لظاهرة "الانقسام الذاتي" الموجودة في النصوص السردية مشيرة إلى رواية لما بعد الاستعمار: "شارع الأخوات السود" لشيكا يونيجوي. على وجه التحديد، يتحرى الباحثون كيف تتأرجح ذوات الشخصيات بين الأنماط القطبية للذات في السرد الذي يعكس بدوره  الإحساس بتجزئة الهوية في مجتمع ما بعد الاستعمار. سنستند إلى أعمال لاكوف (1992 ، 1996) على استعارة "الذات" وتقسيم الذات. يكشف التحليل أن المؤلف يعرض التجارب المؤلمة للشخصيات من خلال استخدام الاستعارات المنقسمة على الذات والتي تثبت فائدة اللسانيات المعرفية في توفير تقنيات مهمة تساعد في فهم الموضوعات الكامنة في النصوص الأدبية.

 

كلمات دالة : اللسانيات المعرفية،  استعارة انقسام الذات، الموضوع، الذات.

References

References:

metaphor-meaning-eeg. (2021, 02 24). Récupéré sur neurosciencenews.com/metaphor-meaning-eeg-10979/
Abrams, J., & Zweig, C. (1991). Meeting the Shadow: The Hidden Power of the Dark Side of Human Nature. Los Angeles: Jeremy P.Tarcher, INC.
Adichie, C. N. (2013). Americanah. New York: Alfred A. Knopf.
Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. New York: Routledge.
Brone, G., & Vandaele, J. (2009). Cognitive Poetics: Goals, Gains, and Gaps. Berlin: Walter de Gruyter GmbH & Co.
Chika, U. (2012). On Black Sisters' Street. New York: Random House.
Chukwudi-Ofoedu, A. (2017). The Domination and Sexual Objectification of Women in Chika Unigwe’s On Black Sisters’ Street. Journal of Humanities and Social Policy, 1-9.
Emmot, C. (2002). “Split selves” in fiction and in medical “life stories”: Cognitive linguistic theory and narrative practice. In E. Semino, & J. Culpeper, Cognitive Stylistics: Language and Cognition in Text Analysis (pp. 153-181). Philadelphia: John Benjamins Publishing Co.
Fanon, F. (1963). The Wretched of the Earth. New York: Grove Press.
Gomez, A. B. (2015). The DIVIDED SELF metaphor: A cognitive-linguistic study of two poems by Nabokov. International Journal of English Studies, 97-113.
Grossman, B. (2017). Metaphorical Expressions of Self Awareness in English. ELR Journal, 82-105.
Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things. Chicago: The University of Chicago Press.
Lakoff, G. (1992). The Metaphorical Models of the Self Inherent in Our Conceptual System. The Conceptual Self in Context. Atlanta: UC Berkeley.
Lakoff, G. (1996). Sorry I'm not myself today: The metaphor system for conceptualizing the Self. In G. Fauconnier, & E. Sweeter, Spaces, worlds, and grammar (pp. 91-123). Chicago: University of Chicago Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh. New York: Basic Books.
Okolo, I. G. (2019). Unsettled Subjects: Sex Work in Chika Unigwe’s On Black Sisters’ Street. English Studies in Africa, 112-123.
Reinares, L. B. (2019). The Pedagogies of Sex Trafficking Postcolonial Fiction: Consent, Agency, and Neoliberalism in Chika Unigwe’s On Black Sisters’ Street. Canadian Review of Comparative Literature, 56-76.
Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics: an introduction. London: Routledge.

Published

2023-06-22

Issue

Section

Articles