مساهمة صغار مقاولي البناء في تجسيد مشروع البناء الذاتي دراسة ميدانية مخصص التجزئة بمنطقة واد نشو بلدية غرداية

Authors

  • . بن حمدون عبدالله
  • . زوزي محمد

Abstract

ملخص

تهدف هذه الدراسة إلى ابراز أهمية وواقع اسهامات صغار المقاولين في تجسيد مشروع الدولة الخاص بالقضاء على ازمة السكن في اطار البناء الريفي، وهو مشروع تنمية محلية مهم على مستوى الجبهة الاجتماعية، أين تم جمع بيانات هذه بإجراء مقابلة مع صغار المقاولين الذين ورشهم في حالة نشاط بمنطقة واد نشو خلال شهر جانفي ، ومن أجل الإجابة على هذه الإشكالية قمنا بالاستعانة برنامج التحليل النوعي (Nvivo) في تنظيم وإدارة وتحليل البيانات، حيث بينت نتائج الدراسة أن مشاركة صغار المقاولين في مشروع قطعة أرض واعانة مالية هي تسهيل لصب الاعانات المالية أكثر من تشييد مساكن كاملة في اطار تسيير الجماعات المحلية لازمة السكن، وأوصت الدراسة بأنه لابد من النظر للمشروع على أنه أزمة يجب حلها لا ملف يتم تسييره.

كلمات دالة : المستفيدين ، صغار المقاولين ،اعانة مالية ، بنية تحتية ، بناء

 

 

 

Abstract

This study aims to identify the reality of the contributions of small contractors in projects of residential, in order to eliminate the housing crisis through rural construction, it is a socially important local development project, and we collected the data of this study using an interview with small contractors whose workshops are active in the Wadi nsho area.

in order to answer this problem we have used Nvivo qualitative analysis software in organizing and analyzing the data.

The study reached the following results:

  • ·         The participation of small contractors in the project of a plot of land and financial subsidies is to facilitate the casting of subsidies, and not for the construction of full housing;
  • ·         Therefore, the study recommended that the project should be considered as a crisis that must be solved and not a file to be managed.

Key words: beneficiaries; small contractors; financial subsidies; infrastructure; construction.

References

قائمة المراجع:
الكتاب:
1. فايز جمعة صالح النجار، عبد الستار محمد العلى. (2006). الریادة وادارة الأعمال الصغیرة. عمان: دار الحامد.
مدخلات ملتقى:
2 .عبد القادر محمد، عبدالقادر مبارك. (2004). العمل الحر: ثقافة مجتمع أو متطلبات مرحلة الملتقى الثاني للمنشأة الصغيرة والمتوسطة. المملكة العربية السعودية: مركز تنمية المنشآت الصغيرة.
الجريدة الرسمية:
3. الجريدة الرسمية. (23 جوان, 2013).
المراجع باللغة الأجنبية:
1. allali, B. (2007). vers une théorie de l'entrepreneuriat. Rabat: icae Rabat.
2. Boutillier , S., & Uzunidis, D. (1999). La légende de l’entrepreneur. Paris: Edition la découverte & Syros.
3. Deep, S., Simon, L., Asim, M., Rahimzadeh, A., & Hamdani, S. (2018). An Analytical Study of Critical Factors Affecting Contractor Efficiency in Construction Projects in Indian Scenario. Organization, Technology and Management in Construction.
4. Filion, L. (1997). Le champ de l'entrepreneuriat : historique, évolution, tendances . Revue internationale P.M.E.
5. RODHAIN, F., & FALLERY, R. (2007). Quatre Approches pour L'analyse de Données Textuelles: Lexicale, Linguistique, Cognitive, Thématique,. Conférence Internationale de l’Association Internationale de Management Stratégique (AIMS). Montréal.
6. Warnes, M. (2018). Conducting a Literature Review using NVivo Project: An Exploration of the Possible Relationship between Reward and Recognition and Teaching Excellence in Higher Education.
7. Andrieux , Y. (2005). Contribution à la réflexion sur l’évaluation des projets de créationd’entreprise : une approche centrée sur l’élaboration du projet(Thèse). Montpellie: , Université Montpellier 2 .
8. Cossette , P, & Audet, M. (1994). Qu'est-ce qu'une carte cognitive ? Cartes cognitives et organisations . Editions Eska.
9. JIBOYE, D. ( 2011, July). Achieving Sustainable Housing Development in Nigeria: A Critical Challenge to Governance. International Journal of Humanities and Social Science .
10. QSR International. (2014). Nvivo 10 for Windows : Guide de Démarrage Rapide. QSR International Pty Ltd Australia.
11. Seidman, I. (2006). Interviewing as Qualitative Research A Guide for Researchers in Education and the Social Sciences (éd. 3). New York: Teachers College Press .
12. Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Canada: The University of Western Ontario.

Published

2022-06-09

Issue

Section

Articles